Feestjaar met 320.000 bezoekers

In 2018 bestond de Grote Kerk Alkmaar vijfhonderd jaar. Reden om een jaar lang feest te vieren met theatervoorstellingen, tentoonstellingen, concerten, publicaties en andere activiteiten in en rondom de kerk. Meer dan vijfentwintig Alkmaarse organisaties werden projectpartner van de Grote Kerk en zagen hun feestelijke plannen werkelijkheid worden. De kerk verwelkomde in 2018 meer dan 320.000 bezoekers. Een aantal dat alle verwachtingen overtrof. Uiteraard heeft de viering van Grote Kerk 500 jaar ook kosten met zich meegebracht.

Vrijwel alle partners ontvingen een bijdrage van de Regiegroep waarmee hun onderdeel mogelijk werd gemaakt. Daarnaast kwam een belangrijk deel van de financiering uit entreegelden, bijdragen van fondsen en subsidienten en bijdragen van particulieren. De gemeente Alkmaar was met € 400.000 de belangrijkste subsidient. De Stichting Theater De Vest en Grote Sint Laurenskerk droeg € 700.000 bij; grotendeels uit een voor het jubileum opgebouwde reserve. Graag geven we u in dit verslag een impressie van het bijzondere jaar dat we achter de rug hebben.

Regiegroep

De regiegroep gaf het jaar vorm en bestond uit Peter Blaauboer (directeur TAQA Theater De Vest en Grote Kerk Alkmaar), Anjo van de Ven (wethouder Cultuur), Sara Bletz (projectleider), Ralph van Soomeren (directievoorzitter Rabobank Alkmaar), Rob de Vries (architect en bestuurslid Historische Vereniging Alkmaar), Gerjon Rooker (directeur Raadhuis Creative Agency), Helen Groves (cultuurondernemer Artiance en eigenaar Bureau Cultuur Hippie) en Gert van Kleef (secretaris).

Publiek

Het werd een jaar voor Alkmaarders en niet-Alkmaarders, voor jong en oud, voor cultuurliefhebbers, maar ook voor mensen die weinig met cultuur in aanraking komen of de Grote Kerk überhaupt nooit eerder hadden bezocht. Dit jubileumjaar is een feest geworden voor iedereen, vol hoogtepunten – soms letterlijk: er kon geklommen worden naar het dak van de kerk, om via een raam de gewelfschildering van het Laatste Oordeel van dichtbij te kunnen bewonderen. Ook keerde het grootste drieluik van de Noordelijke Nederlanden terug naar Alkmaar: een gebeurtenis die landelijke publiciteit, een divers publiek en veel bewondering oogstte. Er werd gegeten, gedronken, gefeest, gezongen en gedanst in de kerk. Het gebouw stroomde vol met schoolkinderen en nieuwe Alkmaarders met verschillende achtergronden en religieuze overtuigingen.

Orgel

De wereldberoemde orgels in de Grote Kerk, het Van Covelens-orgel en het Van Hagerbeer-Schnitger-orgel, en het carillon werden intensief gebruikt. De orgels werden bespeeld als onderdeel van klassieke concerten of als intermezzo bij boekpresentaties, als begeleiding bij de stomme film Nosferatu en tijdens Tess, de musical. Het drieluik van Van Heemskerck werd welkom geheten door de klanken van het carillon, en ook bij de opening van het feestjaar werd het carillon live bespeeld. Bij de opening van de tentoonstelling van AIA werd het Van Covelens-orgel op een bijzonder experimentele manier bespeeld door organist Guus Janssen in een duet met slagwerkvirtuoos Han Bennink.

Opening

Evenementenbureau Xsaga organiseerde op 16 februari de feestelijke aftrap van het jubileum. De Grote Kerk werd op spectaculaire wijze tot leven gebracht met licht, geluid, bewegende beelden en muziek. Alkmaarse zangeres Giovanca vertelde over de historische hoogtepunten van de stad in de afgelopen vijfhonderd jaar, en welke bijzondere en kleurrijke personen daar een bijdrage aan leverden. De spectaculaire show werd twee keer opgevoerd en bracht meer dan tweeduizend mensen naar het Canadaplein.