Terugblik naar marketing en communicatie

Een feest vol verhalen

Een uitgebreid marketing- en communicatieplan lag aan het feestjaar ten grondslag. Dit plan is door alle partners en het team van TAQA Theater De Vest en Grote Kerk Alkmaar uitgevoerd. Zo werd de gehele stad bereikt en werd het jubileum een feest voor Alkmaarders én niet-Alkmaarders, met de Grote Kerk als stralend middelpunt.

Beeldmerk

Een feestelijk beeldmerk werd ontwikkeld. Alle partners kregen een uitgebreide toolkit met diverse logo’s, tekst en beeld. Voor een collectieve campagne als ‘500 jaar Grote Kerk’ is het belangrijk dat deze gedragen wordt door alle partners. We kunnen met tevredenheid concluderen dat het beeldmerk zeer goed gewerkt heeft. Vrijwel alle partners hebben het logo ingezet en gingen er creatief mee aan de slag. Zo heeft het Stedelijk Museum het logo gebruikt en op straatstickers geprint om via verschillende routes de verbinding met de kerk te maken. Ook Superstar Theaterproducties heeft het beeldmerk opvallend goed toegepast in alle communicatiemiddelen.

Positionering: Ontdek het wonder van Alkmaar!

De Grote Kerk werd met een sprankelende campagne gepositioneerd als het hart van de stad. Het publiek werd daardoor aangemoedigd om de schatten van de kerk te ontdekken en een bezoek te brengen aan het feestprogramma.

Communicatiedoelstellingen

Het communicatieplan was gericht op het informeren, enthousiasmeren en activeren van (regio)inwoners en toeristen uit binnen- en buitenland. Deze verschillende doelgroepen maakten kennis met de museale schatten van de kerk, bezochten de verschillende evenementen die op het programma stonden, en ontdekten het bruisende hart van Alkmaar. Ondernemers uit de binnenstad – winkeliers en horecaondernemers – werden betrokken bij het jubileum van de kerk. Zij deelden via sociale media mooie verhalen over hun band met de Grote Kerk. Een aantal ondernemers maakte speciale ‘500 jaar Grote Kerk’-producten: een kaasje van Kaan’s Kaashandel, een chocoladetablet van de Grote Kerk en koekjes en brood van Fermento.

Media: van NOS-journaal tot NRC-bijlage

Verschillende projecten kregen aandacht van de landelijke pers: het grote openingsspektakel werd via NH Media (voorheen RTV Noord-Holland) live uitgezonden en zelfs in Jinek genoemd; de thuiskomst van het altaarstuk van Maarten van Heemskerck haalde het NOS-journaal en het Jeugdjournaal en genereerde aandacht in onder andere De Volkskrant, de Alkmaarsche Courant en op NH Media. In juni maakten we samen met Alkmaar Marketing, Stedelijk Museum Alkmaar, Gemeente Alkmaar en RAADHUIS een speciale bijlage in het NRC. De Vijf Grote Meesters – een van de campagnelijnen – stonden in deze bijlage centraal. Het project Klim naar de Hemel bleek ontzettend mediageniek. Dit bijzondere project werd uitgebreid en op indrukwekkende wijze in beeld gebracht. Regionale media lichtten alle projecten op een eigen manier uit. We trapten het jaar af met een speciale jubileumbijlage in het Noordhollands Dagblad, die veel indruk maakte bij lezers. De mediapartners hebben een grote rol gespeeld bij het succes van de communicatiecampagne. In totaal hebben we ruim 52.000.000 media-bereikeenheden gescoord (print en online) en zijn er zo’n 850 artikelen over het vijfhonderd-jarig bestaan van de Grote Kerk verschenen. Grote dank aan de verschillende mediapartners: Noordhollands Dagblad, Alkmaarsche Courant, Rodi Media, BDU Media, Alkmaar Centraal en NH Media.

Communicatie- en marketingmiddelen

Radio, Ster & Cultuur

Ter ondersteuning van de campagne zijn verschillende reeksen met Ster & Cultuur-spots ingezet. Deze campagnes bleken de gewenste doelgroepen goed te bereiken en zorgden voor fijne mond tot mond reclame: in Alkmaar gebeurt iets bijzonders, deze zomer.


Museumkaart

De Museumkaart heeft een landelijk bereik en telt circa 1,4 miljoen Museumkaarthouders. Speciale rondleidingen voor kaarthouders werden op de website van de Museumkaart en in de nieuwsbrieven opgenomen. Dit leidde tot een groeiend bezoek aan het Laurentius-altaarstuk van Maarten van Heemskerck.


Citydressing

De twintig meter hoge banieren aan de Grote Kerk waren echte eyecatchers. Deze werden aangevuld met driehoeksborden in de stad, grote affiches en flyers. In de zomerperiode stonden op verschillende knooppunten in de stad vijf feestelijke vlaggen en de outdoor-campagne was van februari tot en met augustus goed zichtbaar.


Online

De website van de Grote Kerk, www.grotekerkalkmaar.nl, werd gerestyled voor de campagne en voorzien van een ‘vuurwerk’-layer.


Sociale media

Om een grote groep mensen bekend te maken met Grote Kerk én de stad Alkmaar werd de campagne verder verspreid via Facebook-advertenties. Gedurende het hele jaar werd een algemene campagne ingezet om de nieuwswaarde te bewaken. Daarnaast werden Facebook-evenementen aangemaakt voor speciale programma-onderdelen. Deze evenementen werden via hypertargeting getoond aan de meest passende doelgroep. Op deze manier groeide de Facebookpagina van de Grote Kerk Alkmaar in het aantal likes, die nu worden gebruikt als stimulans om Alkmaar en de Grote Kerk vaker te bezoeken.


Facebook

Tijdens het campagnejaar vormden persoonlijke verhalen en interessante feitjes over de kerk de rode draad. Deze werden verspreid via de Facebookpagina van de Grote Kerk zelf en via andere media. Van alle partners werd een filmpje gemaakt waarin zij vertelden over hun project, met als doel zoveel mogelijk bezoekers te enthousiasmeren. Daarnaast werd Alkmaar Centraal regelmatig ingezet om bijzondere momenten vast te leggen.


Twitter

Het Twitteraccount van de Grote Kerk werd vooral business-to-business ingezet, voor het verspreiden van nieuws over het jubileumjaar en voor persberichten.


Instagram

Op Instagram plaatsten we mooie beelden van voor en achter de schermen. De hashtag die we hierbij gebruikten was #GroteKerk500.


E-Marketing

In de nieuwsbrieven aan bezoekers van de Grote Kerk werden de projecten veelvuldig uitgelicht.


Fotografie en film

Vooral de projecten Klim naar de Hemel en Thuiskomst van een Meesterwerk werden ondersteund door prachtige films en foto’s. Deze materialen zorgden via sociale media en persoonlijke netwerken voor een groot bereik.

Budget

Het beschikbare communicatiebudget werd gericht lokaal en regionaal ingezet en gebundeld rond belangrijke momenten in het feestjaar. Alkmaar Marketing was een onmisbare partner voor nationale en internationale aandacht en het Stedelijk Museum speelde een cruciale rol bij het benaderen van de (inter)nationale kunstpers.